Föreställ dig att du är världens mesta Black Sabbath-fan. Du hade Iron Man som ingångsmusik på ditt bröllop, du analyserade samtliga låttexter som specialarbete i engelskan på gymnasiet och du har prioriterat bort soffan för att få plats med en replika av Bill Wards exakta trumsetsuppställning från Pariskonserten -70. Det finns inget som du inte vet om Black Sabbath.
En dag skulle du egentligen googla på något annat när det plötsligt, inte ens gömt eller hemligt, rakt upp och ner står att det genom åren har släppts lika många album till än vad du hittills vetat om.
Lika. Många. Till.
Mästerverk på mästerverk radar upp sig. Och inte en kotte har vid något tillfälle i ditt Sabbath-vigda liv berättat det för dig! Att Ozzy själv inte minns är måhända inte förvånande, men hur kan hela kritikerkåren missat detta i decennier?
Precis så kände jag första gången jag förstod att också kvinnor har skrivit klassisk musik.
Och inte bara på sistone, utan i alla tider. När Wagner skrev sina jätteverk på 1800-talet som krävde flera hundra medverkande musiker skrev Augusta Holmès ännu större sådana. När Mozart skrev sina symfonier på 1700-talet skrev hans barndoms lekkamrat Marianna Martines otroliga konsertarior. Och inte långt efter att operan ”uppfanns” runt år 1600 av bland andra Giulio Caccini skrev hans dotter Francesca Caccini det som enligt dagens forskningsläge är den första operan skriven av en kvinna. Vi kan gå ännu längre tillbaka i tiden: till 1100-talet då Hildegard av Bingen skrev vad vi tror är världens första musikdramatiska verk, till 800-talets kyrkomusik när Kassia skrev hymner som fortfarande sjungs i den ortodoxa mässan – och så vidare.
Där musik funnits, har kvinnor varit medskapare. Där historia gjorts, har kvinnor varit medaktörer. Där historia skrivits ner, redigerats, arkiverats däremot…har kvinnor plötsligt fallit bort.
Glädjande nog kan man oftare och oftare höra historiska kvinnors musik på våra konserthus igen. Jag rekommenderar dig verkligen att passa på när tillfälle bjuds! I väntan på att klassisk musik av kvinnohand ska bli lika mainstream som musik av män så finns alla ovan nämnda kompositörer (och många många till) på streamingplattformarna. Jag önskar dig trevlig, fascinerande, rafflande och ljuvlig lyssning till, i fortsättningen, hela musikhistorien!
/Magdalena Fronczak