Laddar Evenemang

Mikael Augustssons Halvt Elektrifierade Kvintett

Med musik av Ástor Piazzolla

fredag
30 oktober 19.00
ORD. PRIS 310 kr Sparbanken Blackbox Onumrerad sittplats 2 tim / Paus ARR: Vara Konserthus

Mikael Augustssons Halvt Elektrifierade Kvintett

Med musik av Ástor Piazzolla

Ástor Piazzolla spelade på 70-talet in några skivor där han, till skillnad från sina helt akustiska ensembler, använde sig av trummor, elorgel, elpiano, elbas och synthar. Ett exempel på detta är skivan Mundial ’78 inspelad till fotbolls-VM i Argentina 1978. Libertango, en av hans största hits, kommer också ur en av dessa halvt elektrifierade ensembler. Sökte han efter en mer jazzfusion-inspirerad ljudbild eller var han marinerad av italiensk populärmusik efter att ha varit bosatt i Rom? Vissa av dessa alster liknar Piazzollas typiska tonspråk samtidigt som andra kompositioner söker efter en friare ljudbild. Mikael Augustssons Halvt Elektrifierade Kvintett spelar musik från denna tid på ett sätt som är förankrat i nutiden och ger ensemblens medlemmar större frihet än vid uruppförandet.

Medverkande

Britta Virves - Elektrifierat Piano
Kasper Agnas - Elektrifierad Gitarr
Konrad Agnas - Trummor
Eva Lindal - Träblås
Mikael Augustsson - Bandoneón

Ástor Piazzolla

Ástor Piazzolla föddes i Argentina 1921 av italienska föräldrar och tillbringade stora delar av sin uppväxt i New York, där han exponerades för både jazz och klassisk musik. Han fick en begagnad bandoneon av sin far som 8-åring och visade sig vara en enorm talang, vilket ledde till att han tidigt kom i kontakt med New Yorks stora tangomusiker. 1937 flyttade han tillbaka till Argentina och spelade på nattklubbar.

Piazzolla gick i skola hos den argentinske kompositören Alberto Ginastera, som lät honom studera partitur av konstmusikens kompositörer, såsom Stravinskij, Bartók och Ravel. Det var även Ginastera som fick Piazzolla att delta i en kompositionstävling 1953 med sin Buenos Aires-symfoni. Piazzolla vann tävlingen och fick ett stipendium från den franska regeringen för att studera i Paris under dirigenten och kompositören Nadia Boulanger. Boulanger inspirerade Piazzolla till att utveckla sin karaktäristiska kompositionsstil, med tangon som grund.

Medan Argentina genomlevde revolutionen 1955 som störtade Juan Domingo Peróns regering, genomgick tangon sin egen revolution – Astor bildade Octeto De Buenos Aires. 1957 kom "Tres Minutos Con La Realidad". Kritiken var inte nådig, de anklagade honom för att "döda tangon”.

Piazzollas musikstil kallades tango nuevo (spanska för "ny tango"). Även om hans omvälvning av tangomusiken sågs på med skepsis i Argentina, blev hans musik mycket populär i Europa och Nordamerika.

1960 formade han en av hans mest symboliska ensembler – Quinteto Nuevo Tango. Tillsammans med denna kvintett spelade han in mycket musik, till exempel "Adios Nonino", "Decarisimo", "Introduccion al angel", "Muerte del Angel".

I en av hans sista intervjuer berättade han hur han utstått all kritik han mottagit för att han förändrat tangon: "Jag skämdes mycket över att fortsätta spela tango eftersom jag ansåg mig själv vara en klassisk kompositör, Jag anklagades för att vara galen, men jag gillade vad jag gjorde. I Argentina, kan allt ändras förutom tangon”.

1990 drabbades han av en blodpropp i Paris och dog två år senare i Buenos Aires 72 år gammal.

__

Konserten ersätter "Möt Ástor Piazzolla" som var inplanerad detta datum. Har du frågor? Vänligen kontakta biljettkassan på tel. 0512-31500.

Konserten genomförs, men anpassas utifrån rådande restriktioner

Vi planerar att genomföra detta evenemang till hösten – hurra! Men det kommer att anpassas efter rådande regler och restriktioner. Kapaciteten reduceras och publiken sitter utspridd i salongen. Här kan du läsa mer om de åtgärder som görs för att du ska få ett tryggt besök hos oss.

Social distansering i salongen

Denna salsplan är anpassad för social distansering. Vi har spärrat platser så att du och andra gäster sitter utspritt i salongen och maxantalet följer rådande restriktioner. Du och ditt sällskap får sitta tillsammans i salongen, men det kommer att finnas tomma säten och gott om plats till nästa besökare och sällskap.

Maten
spelar en
viktig roll.