Laddar Evenemang

Svenska Kammarorkestern

Dirigent: Martin Fröst Solister: Lucas Debargue, Elin Rombo

fredag
3 september 19.00
ORD. PRIS 420 kr Stora salen 2 tim / Paus ARR: Vara Konserthus

Svenska Kammarorkestern

Dirigent: Martin Fröst Solister: Lucas Debargue, Elin Rombo

Den hyllade klarinettisten och dirigenten Martin Fröst kommer tillbaka till Vara Konserthus i höst, denna gång som dirigent med Svenska Kammarorkestern. Programmet heter ”Mozart i Leipzig 1789” och återskapar delvis ett konsertprogram som Mozart genomförde i Leipzig 1789. Martin Fröst dirigent, pianosolist Lucas Debargue, sopransolist Elin Rombo.

Medverkande

Svenska Kammarorkestern
Martin Fröst, dirigent
Lucas Debargue, pianosolist
Elin Rombo, sopransolist

Program – Mozart i Leipzig 1789

Mozart Pianokonsert nr 25 i C dur K503
Chío mi scordi di te K505 Konsertaria för piano, sopran och orkester
Paus
Bella mia Fiamma K 528 Konseraria
Symfoni nr 41 i C dur K551 ”Jupiter”

 

Martin Fröst – hyllad dirigent och klarinettist 

Martin Fröst är en av vår tids stora musiker och musikprofiler. Han utforskar ständigt olika aspekter av musikens väsen och skapar nya konstnärliga uttryck för både äldre och nyskriven musik. Han har blivit krediterad och hyllad för att ständigt stilbilda, förändra och omskapa den klassiska musikens arena och är tillsammans med Miles Davis den ende blåsare som fått ett av världens tyngsta musikpriser; Léonie Sonning Music Prize. Andra prisvinnare är Bernstein, Stravinsky, Birgit Nilson och Daniel Barenboim.

Som dirigent och solist framträder han regelbundet med världens främsta orkestrar så som Royal Concertgebouw Orchestra, New York Philharmonic, Los Angeles Philharmonic, Gewandhausorkestern, i Leipzich Orchestra Radio France. Han framträder även med Tonhalle Orchester Zurich, London Philharmonic, NDR Radiophilharmoni, The Saint Paul Chamber Orchestra med flera.

Med sin början i spelåret 2019-20 blev dirigenten och klarinettisten Martin Fröst chefdirigent för Svenska Kammarorkestern – ett både spännande och nyskapande samarbete som fortsatt kommer att öka orkesterns konstnärliga omfång.

Martin säger inför sin nya tjänst: "När vi står väldigt nära intill något som transformeras – då kan vi sällan förstå vad det ska bli av det bara genom att titta på det. Inte förrän förvandlingen är genomförd kommer du att få veta vad det blev. Det fantastiska med musik är att du kan ställa frågor och måla upp en vision samtidigt."

Martin är framröstad i ”Greatest of all time” till en av de tre största klarinettisterna genom tiderna. De andra två är Benny Goodman och Artie Shaw. Fröst driver även stiftelse som har målet att ge barn och unga världen över utbildning i musik, tillgång till instrument och möjlighet att utveckla den klassiska konsertformen för framtida generationer.

Svenska Kammarorkestern

Svenska Kammarorkestern bildades 1995 i Örebro med ambitionen att bli just Sveriges bästa kammarorkester. Hösten 1997 blev Thomas Dausgaard chefsdirigent och satte en krävande och ambitiös plan i verket: Att spela in alla Beethovens orkesterverk. Det var under de inspelningarna som orkestern hittade sitt unika tonspråk och ”sound” – det är många som blir överraskade av att en så pass liten ensemble (39 personer) kan spela så att det låter som en hel symfoniorkester.

Sedan 2004 har orkestern, tillsammans med Thomas Dausgaard, regelbundet turnerat världen över med hyllande recensioner med sig hem i bagaget. Listan över platser de har spelat på kan göras lång: Japan, USA, Storbritannien, Tyskland, Österrike och Frankrike är bara några av dem. Och scenerna har varit några av de mest kända som BBC Proms i London, Lincoln Center och Salzburg International Festival.

Det långsiktiga samarbetet med Dausgaard har lett till en allt bredare repertoar med inspelningar av kompositörer som Schumann, Schubert, Brahms, Bruckner, Tjajkovskij, Dvorak och Wagner. Det nära samarbetet med tonsättare som H K Gruber och Brett Dean har gjort orkestern till en av de mest ambitiösa samtidsensemblerna i Europa. Och det intensiva samarbetet med Andrew Manze har befäst orkesterns trygghet i barocken och klassicismen.

Sopranen Elin Rombo

Sopranen Elin Rombo. Foto: Peter Knutsson

Elin Rombo, sopran

Sopranen Elin Rombo har under förra hösten framträtt i rollen som Régine Saint Laurent i Rufus Wainwrights opera Prima Donna på Kungliga Operan. Nu senast spelade hon den kvinnliga huvudrollen i världspremiären av Philip Glass opera Circus Days and Nights, en samproduktion mellan Cirkus Cirkör och Malmö Opera med premiär på Malmö Opera i maj 2021

Elin Rombo är utbildad vid Brandon University Queen Elisabeth II i Canada samt vid Operahögskolan i Stockholm, där hon tog examen 2003. Hon debuterade redan under sin studietid på Kungliga Operan som Christa i Janáceks Fallet Makropoulos. Elin har mottagit en rad stipendier och utmärkelser, bland dem Jenny Lind-stipendiet 1999, Bernadottestipendiet 2003, Kungliga Musikaliska Akademiens Stipendium, samt Birgit Nilsson-stipendiet 2009. I november 2013 utnämndes Elin Rombo till hovsångerska och 2016 tilldelades hon medaljen Litteris et Artibus.

Pianisten Lucas Debargue

Pianisten Lucas Debargue. Foto: Xiomara Bender

Lucas Debargue, piano

Den franske pianisten och kompositören Lucas Debargue (f. 1990) började spela piano som 11-åring, som tonåring avbröt han sina pianostudier och intresserade sig istället för litteratur. Först som 20-åring plockade han upp pianot igen. 2015 tilldelades han en fjärdeplats i den prestigefyllda tävlingen The International Tchaikovsky Competition i Moskva. Idag är Lucas Debargue en uppskattad solist bland världens ledande orkestrar och dirigenter och gästar ofta de stora konserthusen – Berlin Philharmonie, Concertgebouw Amsterdam, Konzerthaus Vienna, Théâtre des Champs Elysées och Philharmonie Paris, Wigmore Hall i London för att nämna några.